Øvelser til biodiversitet

Find mikrohabitater

Øvelse: Afdæk mikrohabitat

Bestem mikrohabitater på et gammelt træ

Arbejdstilgang: Gruppearbejde, feltarbejde og analyse og diskussion.

Del klassen i grupper af 2-3

Find et stort og gammelt træ i skoven

  • Bestem træarten
  • Bestem hvor mange mikrohabitater, der er på træet. 

Sammenlign nu de træer klassen har bestemt, og diskuter hvad de forskellige grader af mikrohabitater betyder for biodiversiteten  

Materiale:

Kilde: Katalog over mikrohabitater på træer

Bestem biodiversiteten i 100 m2 skov

Øvelse: minimartelloskop. Kortlæg alle træer på et areal på 10 x 10 meter

Arbejdstilgang: Feltarbejde og beregning

Mål et areal ud i skoven på 10 * 10 m. Sæt eventuelt snor op, så I bedre kan se grænserne. Bestem nu arten på alle træarter på arealet.

For hvert træ beregnes:

  • Hvor mange mikrohabitater er der på mini-martelloskopet
  • Hvor meget vedmasse er der i træerne i alt?

  • Hvor meget COer der bundet i træet?

  • Hvor mange penge vil man kunne sælge træet for?

Scenarier:

  • Fælder alle træer
  • Fælder 10 % af træer over 35 cm i brysthøjde
  • Lader alle træer stå

Diskuter hvad de forskellige scenarier betyder for biodiversitet og sammenlign med, hvad det betyder for klimaet og økonomien. 
Diskuter hvilke fordele og ulemper er ved naturnær drevet skov.

Materiale:

Kilde: Integratenetwork.org

Hvad skal træet bruges til:

Øvelse: Hvad skal der ske med skoven?

Rollespil: Om naturbevidsthed og kendskab til naturforvaltning.

Fyrbo kommune vil fremme en mere bæredygtig udvikling og har inviteret til dialogmøde. 

Kommunen ejer i alt 732 hektar skov fordelt på 28 lokaliteter. Af dette areal er: 85% (621 hektar) bevoksede arealer, 15% (110 hektar) består af lysåben natur, veje, brandlinjer og lignende. Kommunen skal udarbejdet en ny skovstrategi for perioden 2023-2033 og har inviteret til dialog.

Den lokale naturfredningsforening presser på for at Fyrbo kommune skal konvertere hele kommunens nåleskov til urørt skov eller naturnær drift. 

Skovejerne tjener godt på nåleskoven og er bange for at miste indtægter. Den lokale mountainbikeklub cykler meget i skovene og er bekymrede for, om der fortsat vil være plads til friluftsliv. Forskere fra LIFE 4Forest projekt stiller op for at give faglige input til debatten.

Roller:

  • Borgmester i Fyrbo kommune
  • En lokalpolitiker med grøn profil

  • Skovejere

  • Lokale repræsentanter fra Naturfredningsforeningen

  • Forsker fra Institut Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning

  • Lokalforeningsformand i mountainbikeklubben

Analyser hvilke interesser, der er på området og hold et lokalmøde hvor alle interesser er repræsenteret. 

Formuler kommunens skovstrategi i punktform.

Inspiration

Dilemma træet

Øvelse: Træer har både stor værdi som tømmer og som vært for mikrohabitater.

Gruppearbejde: Diskussion

I materialet finder du 4 træer, der har forskellig værdi for klimaet og økonomien. I materialet står de enkelte træers værdi i penge og i værdi for biodiversitet.

Diskuter om vi skal lade træet stå eller fælde det.
Spørgsmål I kan tage op:

  • Forenkler habitatvurderingen biodiversiteten? 
  • Betyder tilstedeværelsen af et mikrohabitat på et bestemt træ, at de organismer, der er knyttet til det habitat, også er til stede? 
  • Er det vigtigt at have mange mikrohabitater af "lav værdi" i et område, eller er det bedre at have få mikrohabitater med "høj værdi"? 
  • Hvordan tror du, mikrohabitater ændrer sig over tid? 
  • Er det vigtigt at have træer af forskellige arter, størrelser, aldre og mikrohabitater?

Alternativ: Find selv et træ

Find et træ med en diameter i brysthøjde over 50 cm.

  • Beregn hvor stor værdi, det har i penge
  • Beregn hvor meget CO2 der er bundet i træet
  • Beregn hvor stor værdi det har i biodiversitet

Diskuter om vi skal lade træet stå eller fælde det.

Materiale:

Kilder om biodiversitet